Een nationale popprijs in Groningen

Zaterdagmorgen begint bij mij altijd met roeien. Dus ook in de ochtend waarop het voor het eerst vriest en waarin de avond ervoor – een rondje Eurosonic – nog voelbaar aanwezig is. Nu het zo koud is, zou ik best in bed willen blijven liggen. Maar we roeien in een acht, dus mijn team rekent op me.

Thomas Azier wint het Popstipendium (foto: Niels Knelis)

Een groot festival

Het wordt zoals altijd beloond: het is prachtig. We roeien in een ansichtkaart. Witte grasvelden, lage felle zon en prachtig glad water. Onze stuurvrouw is een zeer ervaren dame. Maar ze heeft het lastig: een acht is niet heel erg wendbaar. En de hele stad ligt barstensvol met giga slaapschepen. De hotelcapaciteit van de stad is meer dan verdubbeld op het water. We kunnen er bijna niet langs.

Dit festival in januari is zo groot geworden, dat er waarschijnlijk niks groters is. Maximum laadvermogen.

Onze leus is wereldberoemd: ‘Er gaat niets boven Groningen. Maar tijdens het roeien bedenk ik dat er voor Groningen vermoedelijk niks boven Eurosonic/Noorderslag gaat. Dit festival in januari is zo groot geworden, dat er waarschijnlijk niks groters is. Maximum laadvermogen. Elke ruimte die zich daarvoor leent is in bezit genomen als concertzaal. En de stad – en de wijde omgeving – zijn tijdelijk uitgebreid met tienduizenden extra bewoners. Eurosonic-bezoekers. En dat helpt Groningen dan weer om zijn reputatie waar te maken: op het gebied van de popmuziek gaat er werkelijk niks boven Groningen: Eurosonic/Noorderslag is wereldberoemd. Hoe mooi kan je elk nieuw jaar beginnen, als de popmuziek direct in het zonnetje staat?

Popstipendium

Sinds vorig jaar reikt het Prins Bernhard Cultuurfonds aan een aanstormende popmuzikant een Pop Stipendium uit. Oftewel een aanmoedigingsprijs. Je mag het ook een werkbeurs noemen. Van 10.000 euro. Het eerste stipendium ging naar Jacco Gardner. Hij heeft 2018 gebruikt voor zijn nieuwe album ´Somnium´. En net als vorig jaar mag ik ook dit keer deze prijs uitreiken. Tijdens Eurosonic/Noorderslag. Want dan ben je verzekerd van aandacht, als popmuzikant.

Ik ben commissaris van de Koning in Groningen. En dat maakt met meteen ook voorzitter van de Groningse afdeling van het Prins Bernhard Cultuurfonds, een privaat fonds voor cultuur, natuur en wetenschap. Jaarlijks verdeelt het fonds 34 miljoen euro onder 3.500 activiteiten. Bijvoorbeeld aan festivals zoals Noorderslag en Into the great wide open. Maar ook aan bijzondere producties en talent-trajecten als Hit the North.

je kunt je er niet voor aanmelden, je wordt ervoor genomineerd.

Het aantal toekenningen op het terrein van popmuziek neemt de laatste jaren toe. Want de sector weet ons te vinden. En net als bij film en design, heeft het Cultuurfonds sinds vorig jaar ook een stipendium voor de popmuziek. Zo krijgen talentvolle en opmerkelijke artiesten of een band de kans om een project te realiseren dat anders misschien een droom blijft. En we weten: dromen krijg je, die kun je niet afdwingen. Dat gaat ook op voor het stipendium: je kunt je er niet voor aanmelden, je wordt ervoor genomineerd.

Slagerswerk

Dit jaar zijn de genomineerden: Thomas Azier, Jett Rebel en Sevdaliza. Met twee van de drie zit ik aan tafel. Toen in november hun namen bekend werden, hebben zij alle drie een voorstel gemaakt voor een project: wat zou ik doen met 10.000 euro?. Een voorstel dus waar ze het geld aan willen besteden. De jury die deze drie genomineerden aanwees, wordt gevormd door Imke Loeffen, Edwin van Andel en Joey Ruchtie. Ze deden hun werk niet alleen, want ze maakten gebruik van de input van ruim 80 kenners van de Nederlandse popmuziek. Programmeurs, bookers en mensen die verbonden zijn aan popopleidingen.

Jurywerk is slagerswerk. Je moet een keuze maken uit sterke kandidaten die je stuk voor stuk de overwinning gunt. De jury beoordeelde of de artiest op eigen kracht bekendheid heeft bereikt en hij/zij of de band een sterke artistieke visie laat zien. Maar voor de genomineerden geldt dat zeker. Alle drie de plannen waren goed. Maar de winnaar diende een voorstel in dat het meest realistisch was.

Ik vind hem indrukwekkend. Hier spreekt een musicus waarvan we in allerlei opzichten meer gaan horen.

De jury schrijft over de winnaar: wij geloven in zijn droom om toe te werken naar een show van wereldformaat, met als uiteindelijk doel het Olympia in Parijs. Zijn plan is creatief en realistisch en we hopen dat de bijdrage van het Cultuurfonds hem net dat laatste financiële zetje kan geven richting die overweldigende show van Nederlandse bodem, mét het cachet van la belle France. Ik roep de winnaar naar voren en overhandig hem de cheque.

De winnaar van 2019 heet Thomas Azier. Ik praat met hem over zijn muziek en wat hem inspireert. Hij praat met een groot gemak over architectuur, beeldende kunst en letterkunde. En ik hoor hem even later in gesprek met Minister Engelshoven, glashelder praten over cultuurbeleid. Ik vind hem indrukwekkend. Hier spreekt een musicus waarvan we in allerlei opzichten meer gaan horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *