Sees snart, Norge!

In het Rijksmuseum voor Oudheden, in Leiden, ligt een gouden ring. Een Vikingring. Die ring is gevonden in Zeerijp, relatief dicht bij de Eemshaven. Kenners denken dat de ring dateert uit de vroege middeleeuwen. Dus uit de periode van tot 1000 jaar na Christus. De tijd van de monniken en ridders. En van Vikingen! In die tijd was er handel met de Noormannen. Ze voeren in prachtige overnaadse zeil- en roeiboten naar onze streken. Om dingen te brengen … en te halen natuurlijk!

Laten we voor het gemak zeggen dat het dus dik duizend jaar heeft geduurd voordat er weer een nieuwe vaarroute met de Noormannen tot stand is gekomen. Met een boot die waarschijnlijk wel wat comfortabeler is dan het schip waarmee de Noormannen het indertijd aandurfden. En ook wat groter. Want het prachtige schip waarmee het vanaf vandaag gebeurt, biedt plek aan 2500 passagiers.

Het Hoge Noorden

Inmiddels hebben al 80.000 mensen een reis geboekt. Dat is vast het resultaat van de tamelijk uitnodigende campagne die bij de opening van deze veerdienst hoort, om Noorwegen eens te gaan bezoeken. Er is dus een markt. Voor reizen naar het échte ‘Hoge Noorden’.

Eigenlijk zijn wij het diepe Zuiden van Scandinavië.

Want wat ze in de Randstad ook zeggen: Groningers wonen niet in het 'Hoge Noorden'. Eigenlijk zijn wij het diepe Zuiden van Scandinavië. De nieuwe vaarverbinding maakt dat voelbaar. Om een bekende Amerikaanse president te parafraseren: ‘Jeg er en Skandinavisk!’

400 banen

Ik heb er vertrouwen in dat deze nieuwe verbinding tussen Eemshaven en Scandinavië ons veel goeds zal brengen. Zowel op het terrein van toerisme als wanneer je denkt aan innovatie en economie. Want zoals we allemaal op school geleerd hebben: economie volgt infrastructuur. Deze veerdienst is pure infrastructuur. Nu al goed voor 400 banen. Dat is echt heel erg goed. Dat deze route mogelijkheden biedt voor toerisme is evident. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat onze Groningse gastvrijheid veel Noorse bezoekers naar onze regio brengt. Genieten van de stad. Van Winsum, het mooiste dorp van Nederland. En van al die wierden en middeleeuwse kerkjes, die ook op de Vikingen al zo'n enorme aantrekkingskracht hadden.

Genieten van de stad. Van Winsum, het mooiste dorp van Nederland.

We hebben veel gemeen met Noorwegen, met Zweden en de andere Scandinavische landen. De grote vraagstukken zijn hetzelfde. Dan doel ik op bijvoorbeeld op de verduurzamingsopgave die we met z’n allen hebben om onze aarde wat langer leefbaar te houden.

Windhandel

De Eemshaven, waarvandaan de boot vertrekt, is verantwoordelijk voor een groot deel van onze nationale energievoorziening. Dit is de plek waar het woord 'windhandel' een andere betekenis heeft gekregen. We werken hier aan een transitie van fossiele energie naar duurzame opwekking en transport van energie. Wind en waterstof zullen hiervoor belangrijke pijlers worden.

Juist op deze terreinen zoeken we als Noord-Nederland samenwerking met onze Scandinavische partners. Samen nieuwe technieken ontwikkelen om de vergroening van onze samenleving vorm te geven.

met de ontwikkeling van een fossielvrij nieuw schip

Het doet me dan ook deugd dat de directie van Holland Norway Lines nu al bezig is, dus nog voor de eerste afvaart, met de ontwikkeling van een fossielvrij nieuw schip. Ik ben er van overtuigd dat we daar met de kennis in deze regio van scheepsbouw en energie een bijdrage aan kunnen leveren.

Missie

We kunnen de kachel best twee graden lager zetten, maar er is meer nodig. We hebben echt nog een flinke ontdekkingsreis voor het klimaat voor de boeg. Mede daarom organiseren we als provincie en gemeente Groningen in mei een missie naar Zweden en Finland. En in augustus naar Denemarken en Noorwegen. De onderwerpen zullen u bekend voorkomen: wind, waterstof, duurzaam transport en voedselproductie.

talloze behouden vaarten

Ik wens deze vaarroute alles succes van de wereld. Dit schip nog een keer dopen gaat niet, want dat brengt ongeluk. Maar een behouden vaart wensen, en alle volgende keren daarna, dat doe ik wel. Ik wens de hopelijk vele opvarenden talloze behouden vaarten.

Ik hoop dat Noorwegen en Groningen de komende jaren heel veel plezier van elkaar hebben. Tot gauw, Noorwegen! Sees snart, Norge!