Aan ons mag het niet liggen

Het eerste weekend van het nieuwe jaar hield ons een interessante spiegel voor. De ‘nulmeting’ die het Nationaal Programma Groningen liet doen naar het imago van Groningen. Er staat drie keer goed nieuws in. Goed nieuws is dat Groningers trots zijn op Groningen. Nét iets minder trots dan Drenten en Friezen, maar trots!

Goed nieuws is dat Groningers zich vergissen

Goed nieuws is dat Groningers zich vergissen: de rest van de wereld denkt helemaal niet negatief over Groningen. De onderzoekers noemen dat een ‘Calimero-complex’. Het woord haalde de krant. Maar je kunt ook zeggen: ’t Kon minder! En goed nieuws is dat Groningers positief zijn over hoe ons imago zich de laatste tijd heeft ontwikkeld. En dat ze optimistisch zijn over de ontwikkeling in de komende jaren. Drie keer goed nieuws, op de drempel van een nieuw jaar. En dat is dan alleen nog maar de nulmeting! De verbetering moet nog komen!

Er is wel ruimte voor verbetering. Ik kreeg het gevoel dat we de jaarwisseling intenser beleefden anders. Het verlangen naar een gelukkig nieuwjaar was groot, ook omdat we dan tenminste 2020 achter ons konden laten. Het was moeilijk om de jaaroverzichten een beetje vrolijk te bekijken. Donkere coronawolken. Het virus én de maatregelen. Het is ons niet in de koude kleren gaan zitten. Hopelijk leidt vaccineren snel tot een leven met minder beperkingen.

Stappen zetten

Maar wie niet meer ziet dan donkere wolken, kijkt verkeerd. Misschien hebben we in Groningen op dit moment wel meer mogelijkheden dan ooit om stappen vooruit te zetten.

We zetten grote stappen vooruit in het Nationaal Programma Groningen, dat ik al noemde. Het wordt de laatste maanden steeds beter zichtbaar wordt we samen gaan werken aan een aantrekkelijk en welvarend Groningen. En dan komt deze maand het ‘Toukomstpanel’ nog met zijn langverwachte advies. Bijna duizend ideeën kwamen binnen. En Groningers dachten massaal mee. Gretig om vorm te geven aan hun eigen Toukomst.

We zetten stappen vooruit in het aardbevingsgebied. Veel mensen in het aardbevingsgebied zullen ook in 2021 te maken krijgen met schadeherstel en de versterkingsoperatie. Waarschijnlijk ook met nieuwe aardbevingen. Maar ze zullen ook de voordelen ervaren van de afspraken die we maakten met de Rijksoverheid. Een groot deel van het geld dat beschikbaar komt, geeft hen nieuwe mogelijkheden, voor hun eigen huis, voor hun eigen leven.

En ik hoor mensen al zeggen: het zijn verkiezingsbeloftes!

We zetten stappen vooruit in onze kansen om banen te maken in Noord Nederland. Want we weten sinds kort dat Noord-Nederland, in het bijzonder Groningen, veel Europees geld kan besteden als ‘groene banenmotor’, waarin we duizenden mensen perspectief op werk kunnen bieden. Dat is ook nodig omdat de coronacrisis banen kost. En de werkloosheid is hier al hoog. Maar we kunnen met z’n allen werkelijk verschil maken in de komende jaren.

En we kunnen stappen vooruit zetten in de komende verkiezingsstrijd. Wat ook helpt, is dat in de Nationale politiek steeds meer steun ontstaat voor een ‘deltaplan’ voor Noord-Nederland. Met een snelle spoorverbinding en grotere ambities dan we lang vanuit Den Haag hebben gehoord. En ik hoor mensen al zeggen: het zijn verkiezingsbeloftes! En dat is waar. Maar als alle politici dezelfde beloften doen, dan is er geen ontkomen aan. Veel is toekomstmuziek, jazeker. Maar laten we eens kijken welke kansen het oplevert. En die proberen te benutten. Aan ons mag het niet liggen.

Aan ons mag het niet liggen

2021 wordt voor ons een jaar om grote stappen te zetten. Ik ben – zoals veel mensen – in het openbaar bestuur gaan werken, omdat ik rotsvast geloof dat het gedrag van overheden en instellingen er toe doet. Dat wij kunnen helpen om Groningen en de kwaliteit van leven in onze provincie stap voor stap te verbeteren. Dat mensen werk hebben. En ervaren dat het hier goed toeven is.

Dat kan alleen wanneer we samenwerken. Tussen overheden, onderwijsinstellingen en werkgevers. Tussen gemeenten en de provincie. Tussen Groningers, Friezen en Drenten. Het vergt ambitie en commitment op een nog zelden vertoond niveau. En veerkracht. Niet alles zal lukken. En zeker niet meteen. Maar ‘kop d’r veur’ werd niet voor niets een Groningse uitdrukking.

Dan wordt 2021 een prachtig nieuw jaar

Aan ons mag het niet liggen. Wij kunnen kansen bieden voor Groningers. Voor de generaties van nu en voor hun kinderen.

Maar we kunnen het niet alleen. En dat hoeft ook niet. Als Groningers trots zijn op onze provincie, als we bereid zijn te ‘snakken’ over onze kwaliteit van leven, als we niet alleen in enquêtes positief zijn over de toekomst van Groningen, maar die toekomst samen willen dragen... Als we met z’n allen de schouders er onder zetten, dan wordt 2021 een prachtig nieuw jaar. Dat wens ik ons allemaal toe. Evenals ‘veul haail en zegen’.