Big data op waterstof

Eergisteren (maandag) meldde het Internationaal Energie-agentschap IEA dat de overgang van fossiele brandstof naar groene energie intussen voor de meeste nieuwe banen zorgt in de energiesector. Ze voegden er de mededeling bij dat het een door mannen gedomineerde sector bleef. Maar de energiebedrijven in zon en wind hebben nu net zo veel werknemers als de olie- en gasmaatschappijen.

Foto: Matthé ten Wolde

Een point of no return. Alleen in Rusland en het Midden-Oosten werken nog meer mensen bij de olies dan bij groene bedrijven. In de rest van de wereld is de verhouding al omgedraaid. Al zie je wel dat de huidige roep om LNG ook bij de olies leidt tot nieuwe banen.

het IAE rekent op een versnelling in de energietransitie

Waar ik hoop uit put is de vernieuwing. De banengroei bij de duurzame energie zit vooral in nieuwe projecten. In nieuwe installaties en in de aanleg van infrastructuur. Twee van de drie mensen die in de duurzame energie werken, zijn daar mee bezig. De sector groeit als kool.

Het energie-agentschap verwacht dat dit er alleen maar meer worden. Want de inval van Rusland in Oekraïne dwingt ons om snel en grondig na te denken over onze verhouding met fossiele brandstoffen. En om grote stappen te nemen. We moesten die stap al maken vanwege het klimaat, nu komt 'Oekraïne' er nog eens bij. De energiecrisis leidt niet alleen tot mooie dingen. Je kunt je afvragen hoe groen LNG is. Of het langer openhouden van de steenkoolcentrales. Maar de crisis brengt ontegenzeglijk dingen in versnelling.

Ook het IAE rekent op een versnelling in de energietransitie. En het becijfert dat er in 2050 nog 14 miljoen nieuwe banen bijkomen in de groene energie. Dan praat je in totaal, lees ik in het rapport, over zo'n 79 miljoen banen wereldwijd.

De toekomst is hier al lang begonnen

En ook over flink wat banen in Groningen. Vandaag open ik officieel het nieuwe datacenter van NorthC. Het is het eerste datacenter in Europa met een noodstroomvoorziening op groene waterstof. En gretig leggen ze uit dat dat nog maar het begin is: de strategische ligging van de datacenters in Nederland, op een steenworp afstand van de aardgasbuizen die door Gasunie tot 'waterstofbackbone' worden omgetoverd, maakt het mogelijk om binnenkort de hele energievoorziening op waterstof te laten draaien. Niet alleen in geval van nood. Maar 24 uur per dag.

Studenten van het Alfacollege laten vandaag met hun waterstof- demonstraties zien dat dat het thema is. Dat wij deel uitmaken van deze wereldwijde transformatie. Van de banenmachine die de energietransitie is. Zij gaan straks aan de slag met het verduurzamen van onze huizen. Met de aanleg van wind- en zonneparken. Met beheer en onderhoud. Een aantal van hun voorgangers was al aan de slag bij NorthC. Ze hebben het apparaat omgebouwd dat zorgt voor de noodstroom. Van diesel naar waterstof. En ze leggen de basis voor een toekomst die van waterstof nog meer gebruik maakt.

Datacenters zijn erkende energieslurpers.

Dat is een belangrijke ontwikkeling. Want omdat wij vastgegroeid zijn aan onze smartphones, kunnen wij niet meer zonder big data. Maar bij big data, horen meestal dikke energienota's. Datacenters zijn erkende energieslurpers. Dus thuis zetten we de thermostaten lager en draaien we de lampen uit. Maar via datacenters blijven we veel energie gebruiken.

Dit datacenter is het eerste in Europa dat op groene noodstroom draait. En het heeft ook mogelijkheden om de restwarmte die overblijft, door te geven aan bedrijven die daar wat mee kunnen. Met andere woorden: hier gebeurt het. In Groningen. De toekomst is bij ons al lang begonnen.

Groeten uit…

Jammer genoeg kun je vaak niet aan dit soort panden zien, wat er nou achter de muren gebeurt. Dat is hier ook zo. Jammer, want er zijn nogal wat rijksdiensten en gemeenten die met hulp van dit datacenter zeg maar zaken doen met hun inwoners. Met hun 'klanten'. Een aansprekend voorbeeld is dat alle studenten in het mbo, hbo en wo met dank aan dit gebouw elke maand hun studiefinanciering krijgen.

Eigenlijk, vind ik, zouden we daar als stad en provincie op moeten inspelen. Door bijvoorbeeld bij elke digitale overschrijving een standaardzinnetje te schrijven: 'Groeten uit Groningen. Het schijn dat men daar ooit in Leeuwarden ook over heeft nagedacht. Maar u snapt vast waarom dat niet is doorgegaan. Groeten uit Leeuwarden op al uw verkeersboetes!

Omdat we hier het hele repertoire in huis hebben

Misschien wekt dat minder warme gevoelens op. Maar groeten uit Groningen wel. En niet alleen omdat het allitereert. Ook omdat we hier vooroplopen in de energietransitie. En daar ook in willen blijven vooroplopen. Zodat de wereld niet alleen een beetje schoner en duurzamer wordt. Maar wij, en dan vooral de generaties na ons, een boterham verdienen aan die schonere wereld. Aan duurzame energie. Omdat we hier het hele repertoire in huis hebben: innovatie, nieuwe bedrijvigheid en goed opgeleid personeel.

Meer Groningen

Vorige week waren we in Den Haag. We hebben op het Prinsjesfestival aan de hand van gezondheidszorg, landbouw, mobiliteit - en zeker de energietransitie - laten zien dat Nederland wel wat meer Groningen kan gebruiken. Dit datacenter is daar een bewijs van.

Ik roep de aanwezigen op om de komende tijd nog meer bewijsmateriaal te maken. En te blijven vertellen dat we hier niet allen praten over duurzame energie, maar ook dingen gewoon doen. 'Nait soez'n mar doun', heet dat. Daar mogen ze op andere plekken in het land best een voorbeeld aan nemen.

De opening gebeurt met een knal. Mijn ferme druk op een rode knop laat de confettikanonnen afgaan. De lucht vult zich met gele snippers en applaus. De toekomst ziet er feestelijk uit.