Kerst 2022: Het kind van de energierekening

Weinig kindekes in kribbes in mijn kerstboodschap dit jaar. En misschien ook wel zorgelijk weinig licht in donkere dagen. Toch is het goed om de moed er in te houden. En met kracht te blijven werken aan een betere toekomst. De tekst van de kerstboodschap staat onder de beelden.

Kersttoespraak 2022

Nog even, en het is weer Kerst. Voor heel veel mensen zijn dat dagen waarin zij met hun familie gezellig bij elkaar komen. In hun huis, waar een kerstboom staat. Waar het fijn is.

Jammer genoeg gaat het over een paar dagen bij lang niet alle inwoners in Groningen zo. Omdat hun huis nog kapot is. De schade niet hersteld. Omdat er alweer nieuwe schade is. Of de versterking van huis nog altijd op zich laat wachten.

Ik sta nu bij zo'n huis. Bij een boerderij. Die zo slecht is, dat de inwoners nu in een tijdelijke woning zitten. Hoe lang dat gaat duren, weten ze niet. Wanneer de bouw van hun nieuwe boerderij gaat beginnen? Dat weten ze ook niet.

Alleen de inkomsten

Het is ongelooflijk. Het is om gek van te worden. En het is wat Nederland zijn inwoners aandoet. De energierekening van Nederland wordt al jarenlang neergelegd bij ons, in Groningen. Bij mensen die daar nooit voor hebben gekozen.

Daarover ging dit jaar de parlementaire enquête naar de gaswinning in Groningen. Over hoe het kan, dat onze inwoners zo ondermaats worden geholpen. Dat de Staat alleen de inkomsten van de gaswinning belangrijk vond. En de veiligheid van inwoners niet.

Tijd om de energierekening terug te betalen.

Straks, in februari, verschijnt het rapport van de enquêtecommissie. Ik reken erop, dat erin staat dat er van alles beter moet voor onze inwoners. Dat ze beter worden geholpen. Sneller. En royaler. En ook dat inwoners worden gecompenseerd voor alle ellende.  Bijvoorbeeld in de vorm van een energie-neutraal huis. De staat is schatrijk geworden van Gronings gas. Tijd om de energierekening terug te betalen.

Zestig jaar
Want Nederland heeft iets goed te maken. Ruim zestig jaar is in Groningen gas gewonnen. De gevolgen daarvan zijn niet zo maar rechtgezet. We rekenen op het rijk in de komende zestig jaar.

Zodat hier werk is. Zodat het in onze prachtige provincie overal weer mooi wordt om te wonen. In onze buurt, ons dorp, onze stad. Een provincie die bruist van het leven. En zodat iedereen in Nederland, ook in Groningen, in een veilig en heel huis woont. En wij allemaal in een gezellige woonkamer - zonder zorgen - Kerst kunnen vieren.

Ik wens u fijne Kerstdagen.