'Let the music begin'

Ik kijk zo vriendelijk mogelijk in de camera en citeer Heinrich Heine in het Engels: ‘When words leave off, music begins.’ That should be a reason to stop talking and start listening.” Ik probeer mijn welkomstboodschap voor Eurosonic Noorderslag (ESNS) uit te spreken alsof het een tafelrede is bij een gezellig diner.

Groningen verwarmen

Maar hij het festival is digitaal. En we eten thuis. Dat is het verhaal van ESNS dit jaar. Een groot muziekfeest dat vandaag begint en doorloopt tot zaterdag. Maar in deze Covid-tijd is het een goede vraag of er muziek begint wanneer een spreker stopt.

Ik vind het zonde. Zonde dat in deze dagen de stad Groningen niet wordt overspoeld door popmusici en muziekliefhebbers. Zonde dat er geen podia in de stad zijn. Geen slaapboten in de kanalen. Dat het Suikerterrein geen gezellige drukte is. Dat de talloze kroegen en concertpodia in de stad stil zijn. Dat de Grote Markt niet een swingende massa is. Want het is prachtig als tienduizenden mensen de stad veroveren. Als ze Groningen elke winter opnieuw verwarmen.

Zonde dat er geen podia in de stad zijn. Geen slaapboten in de kanalen.

Dit jaar is ESNS totaal digitaal. Er is nauwelijks reuring in de stad. Fysiek is dit jaar onmogelijk. De musici die al veel te lang niet kunnen spelen, moeten het ook nu stellen zonder live publiek. De vele vertegenwoordigers van de muziekbranche, die je elk jaar in Groningen tegen kunt komen, zijn er deze keer digitaal. En ze netwerken, zo goed en zo kwaad als het gaat, op een digitaal congres.

Nieuwe kanalen

En misschien gaat dat zelfs wel heel goed. Misschien leert Eurosonic Noorderslag wel dingen die het voor de toekomst wil bewaren. Want dankzij de online kanalen van ESNS en de vele vertrouwde media die verbonden zijn met het festival, is er nog steeds een groot bereik. En zo doen de organisatoren zelfs onder deze uitdagende omstandigheden wat ESNS hoort te doen: nieuwe Europese popmuziek promoten.

Mondkapjes, afstand houden, handen ontsmetten. En door!

Covid-19 is een klap voor de muzieksector. Wereldwijd zijn live-programma’s stilgelegd. Publiek wordt zeldzaam. De behoefte om bij elkaar te komen is in deze tijd groter dan ooit. Maar digitaal is toch anders. Vanuit Groningen wil ESNS contacten leggen en inspireren. Het thema van de digitale conferentie is ‘The road to recovery’. Want zoals altijd is de blik gericht op de toekomst. Maar herstel is nodig.

Veerkracht

Half december ging ik op bezoek bij directeur Dago Houben en festivalmanager Peter Sikkema in de Oosterpoort. En ik bewonderde hun veerkracht en flexibiliteit. Mondkapjes, afstand houden, handen ontsmetten. En door!

In de Kleine Zaal werden opnamen gemaakt voor het festival. Een prachtkans voor bands om opnamen te maken met eersteklas apparatuur. Ze vonden het trouwens ook geweldig om een keer weer te spelen. Ik keek naar de opnames van de Nederlands-Turkse band Altin Gun. Het plezier spatte er vanaf. Maar het publiek, waarvoor het bedoeld is, ziet alleen de prachtige opnamen. Hopelijk is hier ook ‘the road to recovery’.

Muziek laat zich niet begrenzen. Niet door landsgrenzen. Niet door een virus.

Dus volgend jaar, vertel ik de camera, zien we elkaar weer. Face to face. Dan drinken we samen een biertje. Maar deze week doen we een hopelijk unieke ervaring op. De enige digitale editie van Eurosonic Noorderslag in de geschiedenis. Ook daarin kan de hele wereld zien hoe divers de Europese popmuziek is. Muziek laat zich niet begrenzen. Niet door landsgrenzen. Niet door een virus. Hier kun je bands zien, vlak vóórdat ze wereldberoemd zijn.

Vandaag turen we in een beeldscherm. De volgende winter ontmoeten we elkaar weer gewoon in Groningen. “So, for now: let the words stop. Let the music begin!”