Met de wijsheid van nu

De provincie Groningen gaf een jaar geleden opdracht om onafhankelijk onderzoek te doen naar de oorzaken van de kostenoverschrijdingen van het project Aanpak Ring Zuid. Hiervoor werd een commissie samengesteld onder leiding van Johan Remkes. Vandaag kwam hij het eindrapport aanbieden. Ik nam het namens het college in ontvangst.

Commissievoorzitter Johan Remkes licht het rapport van zijn commissie toe

Het was het wachten waard. Het is een lijvig rapport geworden met een grondige analyse van de geschiedenis van dit grote project. Tal van hoofdrolspelers zijn door de commissie geïnterviewd. En veel documenten bekeken. De eerste conclusie is opvallend: dat we trots kunnen zijn op het project Aanpak Ring Zuid. Daaruit blijkt grote waardering voor het harde werk door alle betrokkenen van de bouwplaats tot aan de bestuurstafel.

Met het rapport 'Met de Wijsheid van nu’ kunnen we leren van het verleden en lessen trekken voor de toekomst. De aanbevelingen en conclusies in het rapport zijn voor de provincie aanleiding om opnieuw met Rijkswaterstaat en het ministerie van IenW in gesprek te gaan over de rollen, samenwerking, verantwoordelijkheden en risico’s binnen het project Aanpak Ring Zuid. Daarbij nemen we de aanbevelingen en lessen uit het rapport Remkes ook mee in volgende complexe en grote infraprojecten binnen onze provincie.