De uitslagenkaart per gemeente (NOS)

'Paasrapport' november, De maand van de aardverschuiving

Zonder twijfel waren de verkiezingen voor de Tweede Kamer het meest opvallende moment van de maand. Na een tamme campagne zorgden de kiezers voor spektakel. Zij zetten de politieke arena van Nederland op zijn kop. Een aardverschuiving. De Statenverkiezingen zorgden in maart ook al voor een sterk veranderd politiek landschap. Maar wat we tijdens de Tweede Kamerverkiezingen zagen, was zonder precedent.

Verkiezingen doen ertoe. Dat ze gevolgen zullen hebben voor Nederland en ook voor Groningen, staat als een paal boven water. Maar de vraag welke, is nog totaal niet te beantwoorden. Nu de verkiezingen achter de rug zijn, bevinden we ons in een fase van politiek debat en onderhandelingen over de vorming van de nieuwe regering.

"De legpuzzel lijkt lastig te leggen"

Wie zullen de sleutelfiguren zijn die ons land in de komende jaren zullen leiden? Dat is een spannende vraag in het Haagse positiespel dat inmiddels is losgebarsten. Welke partijen zullen samenwerken om de belangrijkste kwesties aan te pakken die Nederland momenteel raken? De legpuzzel lijkt lastig te leggen.

Provinciebestuurders zijn intens betrokken bij deze ontwikkelingen. De keuzes die het nieuwe kabinet zal maken, hebben invloed op onze provincie en onze inwoners. Het is cruciaal dat het beleid dat in Den Haag wordt ontwikkeld, rekening houdt met onze specifieke behoeften.

Hoe gaat het vanaf hier verder met de gevolgen van de gaswinning? Wat voor kansen op ontplooiing krijgen onze kinderen? Gaat het volgende kabinet eindelijk investeren in de infrastructuur (Lelylijn, Nedersaksenlijn) die Noord-Nederland al zo vaak werd voorgespiegeld? Hoe gaat het verder met de verstikkende effecten die de stikstofcrisis heeft op boeren en andere ondernemers? Maakt een volgend kabinet eindelijk een einde aan de slepende opvangcrisis? En wat komt er terecht van de belofte dat 'elke regio telt'?

We blijven zoeken naar antwoorden. Zoeken contact en brengen onze belangen onder woorden. Ook in de komende maanden zullen zich kansen voordoen om Noord-Nederland Groningen sterker, veerkrachtiger en socialer te maken. Samen kunnen we een verschil maken.