Een goed gesprek

Ik ken geen overheid die het niet wil: een goed gesprek met inwoners over de keuzes voor de toekomst. Maar een goed gesprek, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Frustratie ligt op de loer. Als je meepraat, wil dat nog niet zeggen dat gebeurt wat je wilt. En voor veel mensen blijkt dat de lakmoesproef te zijn voor een luisterende overheid. En eerlijk gezegd is bij veel mensen ook het lontje best kort. Zeker de 'social media' zijn lang niet altijd even sociaal in de omgangsvormen.

Maar het begint bij de overheid zelf. Wat zeker niet helpt is dat overheden er steengoed in zijn om onderwerpen abstract te brengen. En vaak ook in afkortingen. Want bij wie gaat het hart sneller kloppen bij de 'RES', ofwel 'regionale energie strategie'? En zitten we allemaal op het puntje van onze stoel als het gaat over de 'NOVI', ofwel de 'Nationale Omgevingsvisie'?

Wat willen we?

Toch gaan onder die abstracte titels belangrijke onderwerpen schuil. Beslissingen die een grote invloed kunnen hebben op je leven. Als je net als bij een ui de schillen afhaalt van de regionale energiestrategie, stuit je op vraagstukken als: hoe kijk je aan tegen de klimaatcrisis, wat willen we met de energietransitie en wat betekent dat bijvoorbeeld voor windmolens en zonneparken? Waar komen ze? Wie verdient eraan? En wat mag dat betekenen voor ons landschap? Voor onze manier van werken? Hoe we wonen?

Bij gemeenten - die ook niet schrikken van een paar abstracte termen - zijn de onmiddellijke gevolgen van beslissingen voor de levens van hun inwoners vaak beter zichtbaar. De provincie is vaak bezig met de lange termijn. En met plannen. Ook Groningen. En toch... we willen dolgraag onze toekomst vorm geven samen met onze inwoners. En met bedrijven en organisaties. Met gemeenten. Want onze toekomst is van ons allemaal. Die maken we samen.

Een gesprek is echt meer dan het poneren van een pittige mening.

Dat is, kort samengevat, het idee achter 'De Stem van de Provincie Groningen'. De provincie presenteerde dit online platform deze maand. 'De stem van Groningen', dat is dus úw stem. Alle Groningers kunnen op dit platform met elkaar en met gemeenten en provincie in gesprek over allerlei onderwerpen die onze woon- en leefomgeving raken.

De lessen van Toukomst

Nou kennen we allemaal de discussies op Twitter en Facebook. Een gesprek is echt meer dan het poneren van een pittige mening. Het gaat om luisteren. Een goed gesprek is tweerichtingsverkeer. Misschien moeilijk, maar het goede nieuws is, dat we al weten dat het kàn. Met 'Toukomst' hebben we vorig jaar gezien hoeveel goede ideeën er onder Groningers leven en wat een energie er online loskomt als je vraagt wie er een goed idee heeft voor Groningen. En ook in andere landen en gemeenten zijn er zulke ervaringen.

Aan 'Toukomst' deden duizenden mensen mee. De website werd ongelooflijk vaak bezocht. Plannen werden massaal van commentaar voorzien. Iedereen mocht meepraten over 100 miljoen euro van het Nationaal Programma Groningen, uit te geven aan projecten die goed zijn voor de toekomst van Groningen. En mensen deden dat massaal. Constructief. Respectvol. En het leidde tot een prachtig programma.

Laat het weten

En nu is er dus 'De Stem'. Ik nodig u van harte uit om online mee te praten. Geef uw mening. Breng uw ideeën naar voren. Stem op plannen of dien een voorstel in. We zullen met zijn allen onderweg merken hoe 'De Stem' een aanvulling is op andere manieren om met elkaar te praten. Die we overigens ook in ere houden, want als de coronatijd één ding duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel hoe waardevol het is om elkaar in de ogen te kunnen kijken. Maar hopelijk stelt 'De Stem' ons in staat om meer en andere mensen bereiken, op een laagdrempelige manier. Want niet iedereen heeft tijd of zin om 's avonds een inloopavond in het dorpshuis te bezoeken.

Het gaat over relevante onderwerpen. Over zaken die ook uw toekomst in Groningen raken. Zo worden in de omgevingsvisie belangrijke keuzes over de ruimtelijke inrichting gemaakt. Het Dagblad van het Noorden schreef er een informatieve serie artikelen over in samenwerking met het Kennisplatform leefbaar en kansrijk Groningen. Die artikelen gebruiken we als startpunt voor een goed gesprek. Want het is fijn om iets van een onderwerp te weten als je iets wilt vinden.

Wat houdt u bezig als het gaat om de toekomst van Groningen? Laat het weten op 'Stemvangroningen'. Het gaat niet alleen over meningen. Een nieuwsgierige vraag opwerpen mag ook. Meer info? Die vindt u hier. We spreken elkaar!