De formatie komt naar ons toe deze dagen

De formatie komt naar ons toe deze dagen. In ieder geval letterlijk. Hoewel het provinciebestuur de GS-kamer van de provincie Groningen natuurlijk al vier eeuwen lang beschouwt als het centrum van de macht (de Statenzaal daaronder is gek genoeg een nog hogere macht), is het nog niet eerder voorgekomen dat er een kabinet in werd geformeerd.

Maar hoe uniek het moment ook is, daarmee staat nog niet vast dat de inhoud van de formatiebesprekingen ook naar ons toe komt. De verslaggever van RTV Noord vroeg me vanmorgen op de koude stoep wat ik hoopte dat er zou gebeuren.

Ik antwoordde dat ik iedereen die bezig is een kabinet te formeren, een Groningse blik gun. Een scherpe blik voor de nationale problemen die hier in Groningen opgelost moeten worden. De demonstrerende boeren en de vertegenwoordigers van de Groninger Bodembeweging die de binnenkomst van de onderhandelaars begeleidden, waren daarin duidelijk genoeg. Daar gingen vandaag binnen ook een aantal gesprekken over. Terecht, want de aardbevingsellende is nog lang niet opgelost.

Maar een Groningse blik is ook nog iets anders. Ik hoop dat de onderhandelaars eens naar Nederland willen kijken vanuit Groningen. Groningen geeft je een ander perspectief. Hier valt te leren dat Nederland veel groter is dan de Randstad. Er liggen enorme nationale kansen voor de oplossing van de grote problemen, de klimaatcrisis, de woningcrisis, de stikstofcrisis juist buiten de Randstad. Je kunt zoveel hebben aan een provincie als Groningen. En als je daarop verstandig inzet, zijn dat ook kansen voor Groningen.
Het Deltaplan, de Lelylijn... het zijn kansen voor onderhandelaars voor een nieuw kabinet die nadenken over een beter Nederland.

Nederland is echt te klein om kluitjesvoetbal te spelen in de Randstad. En er is geen betere plek om dat te leren dan bij ons aan het Martinikerkhof.

Lees ook het artikel van RTV Noord.