Gelukkig ben je in Groningen

De laatste Statenvergadering voordat het reces begint. We zijn dit jaar de laatste regio die met vakantie gaat. Ik voel aan mezelf dat het tijd wordt. En ik zie het ook aan de gezichten om me heen. Vermoeid van het vergaderen. De vermoeidheid in de benen van een lang en intensief politiek seizoen. Toch voelt het ook gek dat de zomervakantie nu begint. Want we zijn eigenlijk nog maar net begonnen. Twee weken geleden installeerden we nieuwe gedeputeerden. De eerste commissievergaderingen zitten erop. We weten nog maar nauwelijks wat we daar kunnen verwachten. En hoe het daar aan toegaat.

Moeilijk

Dat geldt natuurlijk ook voor de Statenvergaderingen. We hebben de eerste debatten gehad. De eerste lange discussies ook. De eerste moties. De eerste vergaderverzoeken. De eerste motie vreemd aan de orde van de dag. En voor wie onder de indruk is hoe ingewikkeld parlementaire democratie van dichtbij is, voor iedereen die het begint te duizelen: Horatius zei ooit: ‘alle dingen zijn moeilijk voordat ze makkelijk worden.’

De eerste maanden waren die van verkiezingen, formatie en installatie. We beginnen langzamerhand te ontdekken hoe het werkt. Te ontdekken waar iedereen politiek gezien staat. En we hebben nog veel nieuwe onderwerpen te gaan. En dus ook kansen te over om te zien wat we echt belangrijk vinden. Waar we elkaar kunnen vinden. En waar ook niet. Al moet dat laatste niet te vaak gebeuren, want de provincie moet natuurlijk wel bestuurd worden.

Tijdrovend

We hebben allemaal ontdekt dat er tijd in gaat zitten, in Statenwerk. En je leert vooral in de praktijk de spelregels in dit huis het beste. En ondertussen leer je ook je mede-Statenleden kennen.

En dan is er ook nog die wereld buiten het Provinciehuis. De inwoners van Groningen, voor wie we dit werk doen. De effecten van de invoering van het dualisme, aan het begin van deze eeuw, zijn uitvoerig geëvalueerd. De Staten bleven het ‘hoofd’ van de provincie, maar ze dienden zich toe te leggen op drie dingen: kaders stellen, controleren en het volk vertegenwoordigen. Controleren, zo leren de evaluaties, werd tot kunst verheven. Kaders stellen was al moeilijker. Maar het volk vertegenwoordigen, dat levert in elke evaluatie een treurig beeld op. Gemeenteraadsleden komen te weinig buiten het gemeentehuis. Statenleden worden te veel het provinciehuis ingezogen.

Prachtig

Gelukkig ben je in Groningen. Wat ons bij elkaar brengt, is onze ambitie Groningen een beetje mooier te maken. Maar we weten: Groningen is al prachtig. Zeker op zomerse dagen. Daarom is het een goed idee om een reces als dit te gebruiken om hier en daar eens langs te gaan. Fietsen, wandelen, een terrasje, een voorstelling.

Geniet van de culturele evenementen, waar we er traditiegetrouw veel van hebben in de zomermaanden. En doe inspiratie op in de zomer voor wat wij als Staten na de zomer op het menu hebben staan. En ja, pak natuurlijk ook uw rust. Geniet ervan om even niets te hoeven. En niets te moeten. Gebruik de zomer om straks dit werk weer met plezier te kunnen doen, met zijn allen.

Judith Herzberg schreef een mooi gedicht onder de titel ‘Er is nog zomer’. Dat gaat als volgt:

Er is nog zomer en genoeg
wat zou het loodzwaar
tillen zijn wat een gezwoeg
als iedereen niet iedereen
terwille was als iedereen
niet iedereen op handen droeg.